top of page
Untitled_Artwork(1).png

MIELESTÄ  MIELIPIDE ‧ 07.12.2023

"Minun vuosiluokkani on niin sanotusti viimeinen maksava sukupolvi koulussa. Me maksamme vielä lukiossa opinnoista ja niihin tarvittavista materiaaleista, toisin kuin opiskelijat meidän jälkeemme," kirjoittaa Wellu Sarell.

Lukio-opinnot eivät enää maksa – paitsi meille

Teksti:  Wellu Sarell
Valokuva:  Jutta Jokinen

 Moi, mie olen Wellu. 

 

Olen 19-vuotias opiskelija Lappeenrannan Kimpisen lukiosta. Ja kuten kaikissa lukioissa, minunkin lukiossa on käytössä uusi opetussuunnitelma. Minun vuosiluokkani, eli vuonna 2004 syntyneet, ovat niin sanotusti viimeinen maksava sukupolvi koulussa. Me siis maksamme vielä lukiossa opinnoista ja niihin tarvittavista materiaaleista, toisin kuin opiskelijat meidän jälkeemme.

 

Joskus tuntuu hyvinkin ärsyttävältä olla viimeinen, joka maksaa vielä kaikesta. Kun arvioi kuluja, vanhan lukio-opetussuunnitelman lukiolainen käyttää noin 2500€ - 3000€ rahaa lukion aikana. Siihen sisältyy muun muassa tietokone, kurssikirjat ja vihot. Itse en tarkkaa lukua tiedä, mutta kallein hankinta oli tietokone joka maksoi 900€ vakuutuksineen.

 

Uusi lukionopetussuunnitelma eli LOPS oli hyvä juttu, ja varsinkin Suomen Lukiolaisten Liiton aktiivina olen ylpeä siitä, että se meni läpi. Mutta toisaalta sitä miettii, olisiko sen voinut antaa vielä loppuvuosiksi meille vuonna 2004 syntyneille lukiolaisille.

Kursseilla kun opettajat jakavat koulutarvikkeita niin sitä aina miettii, että kiva kun ei voi itse saada. Kerran yksi opettaja jakoi kurssilaisille vihkoja ja kyniä, minun kohdalla katsottiin toisia silmiin, ja todettiin että olen 2004 syntynyt.

 

No, seuraavaksi opettaja kertoi: “Sie saat sen vihon, kun oot niin aktiivinen hyvä opiskelija”. Kivahan se miulle oli siinä hetkessä, tuli fiilis että sai ekaa kertaa käteen 20€ setelin. Mutta todenmukaisesti en olisi edes tarvinnut vihkoa, koska olen tottunut jo kolmen vuoden ajan tekemään kaikki muistiinpanot omalle tietokoneelle. 

 

Sekin tuli mieleeni, että tarvitseeko oikeasti opiskelijan olla todella hyvä koulussa, tai “open suosikki” että niitä tarvikkeita saisi ilmaiseksi. Miksei niin pienistäkään asioista voi tehdä tasa-arvoisia hyödykkeitä?

 

Tein tässä vähän aikaa sitten pienen kyselyn. Kysyin siinä opiskelijoiden mielipiteitä vuonna 2004 syntyneiden opiskelijoiden eriarvoisesta asemasta muihin uusiin opiskelijoihin verrattuna. 

Kyselyn perusteella voidaan todeta, että hyvin monet opiskelijat kokevat vuonna 2004 syntyneiden olevan epätasa-arvoisessa asemassa, kun joutuvat käydä vielä koulua saamatta mitään ilmaiseksi. Tämä on aiheuttanut erottelua vuosikurssien kesken, ja vielä koulussa olevat kolme ja puoli tai neljä vuotta opiskelevat kommentoivat tämän edelleen olevan vaikuttava tekijä heidän opinnoissaan.

On aika ottaa kantaa! Tehdään tärkeää duunia, edistetään yhdessä opiskelijoiden asemaa, koska jos ei me, niin kuka on Suomen tulevaisuus!

Asset 1_2x.png

Monelle raha ei välttämättä ole isoin ongelma, esimerkiksi jos vanhemmat kustantavat opiskeluista aiheutuvat kulut. Mutta entä yksin asuvat köyhät opiskelijat, joilla ei ole duunia tai hyviä Kelan tukia. Miten he pärjäävät? 

 

Ei meillä kaikilla ole irtokynsiä, tekoripsiä tai kalliimpia vaatteita kuten eduskunnalla tai kansanedustaja Teemu Keskisarjalla, joka tienaa 7000 euroa kuussa. 

 

Tukia leikataan koko ajan, ei meillä ole kohta mitään rahaa! Ja mitä saamme perusteluksi: ”opiskelijoille haetaan kattavampaa työpaikkatarjontaa.” Ei se auta meitä. Eivät kaikki lukiolaiset voi saada töitä opiskelujen aikana, sillä ellei sinulla ole tosi hyvää kokemusta, cv:tä, suosittelijaa tai muuta tekijää, puuttuu se mitä yleisesti töihin tarvitaan ja mitä työnantajat työnhakijoilta vaativat.

 

Tämä siis vakavasti huolestuttaa minua ja kaikkia opiskelijoita. On aika ottaa kantaa! Tehdään tärkeää duunia, edistetään yhdessä opiskelijoiden asemaa, koska jos ei me, niin kuka on Suomen tulevaisuus!

Wellu Sarell on Kaakkois-Suomen piirihallituslainen 2023 ja lukiolainen, joka tykkää taiteesta, koulusta ja vaikuttamisesta. 

Kyselyn tulokset

1. Koitko opiskelun vaikeaksi millään lailla? Esim. oliko opiskelu vuonna 2005 (ja eteenpäin) syntyneiden kanssa vaikeaa koska olit eri LOPS:in opiskelija?

Asteikolla 1 (ei vaikuttanut opiskeluun) - 5 (isompi vaikutus)

  • Vastaajista n. 60% kokivat tämän vaikuttaneen opiskeluunsa, ja vastasivat 4 tai 5. 

  • Sekä n. 40% kokivat ettei sillä ollut juurikaan vaikutusta tai ei ollut ollenkaan eli vastasivat 1-3. 

 

2. Mitkä seuraavista eri asioista vaikutti vastaajaan, kysymyksessä tuli esille mm että; 

  • 66% vaikutti erottelu, kun itse ei saanut ilmaiseksi

  • 46% vaikutti kiukuttelu ikäryhmien välillä

  • 6% ei ymmärtänyt miksi ilmainen toinen aste tuli voimaan

  • 73% ei ymmärtänyt miksi ilmaisuus ei olisi voitu antaa loppu lukio ajaksi myös 2004 syntyneille, esim kurssikirjoista 

  • 53% mielestä maksaminen on vain ärsyttävää

  • 73% ei tykkää siitä että muut saa ilmaiseksi kaiken, ja itse pitää ostaa kaikki, kynistä kurssikirjoihin sekä läppäriin

  • 60% mielestä ärsyttävää on kuin joutuu käydä kursseilla missä pitää ostaa uuden LOPS:in kirjat, jotka ovat kalliimpia 

  • 7% ärsytti kun ei voinut käyttää ostamia vanhan LOPS:in paperikirjoja

 

3. Oliko sinusta epäreilua, että vuonna 2004 syntyneet eivät saaneet ilmaista toista astetta?

Asteikolla 1 ( ei haittaa ollenkaan) - 5 (haittaa itseä paljon).

  • 73% vastasi asteikolla 4 tai 5, eli kokevat tämän itselle häiritseväksi

  • 27% vastasi asteikolla 1-3, eli kokevat ettei se vaikuta juurikaan tai lainkaan heihin

 

4. Jos vastasit edelliseen asteikolla 3-5, tähän voit kommentoida mielipidettäsi. Tässä muutamia vastauksia.

  • ”Koulukirjojen maksuttomuus olisi ollut mahdollista toteuttaa vuonna 2004 syntyneille toisen asteen opiskelijoille. Kun Suomen Lukiolaisten Liitto lähti ajamaan maksutonta toista astetta, ei missään vaiheessa ollut tarkoitus eriarvoistaa opiskelijoita. Harmillisesti kaikki opetushallituksen päätökset ja OPS:ien muutokset viimeisen 12 vuoden aikana on kohdistunut etenkin vuonna 2004 syntyneisiin opiskelijoihin ja siitä on kärsitty”

  • ”LOPSin muutos vaikutti niin paljon opiskeluun, meni turhaan enemmän rahaa koska kirjoja piti ostaa digitaalisesti. Vanhat paperikirjat eivät enää käyneet”

  • ”Me ollaan aina oltu se väliinputoaja ikäluokka, jotka ei hyödy uudistuksista”

  • ”Ärsytti koska sitä ilmaisuutta hierottii oikeen naamaan ja siitä kehdattiin viel valittaa kun itte joutuu tekee hommia et saa rahaa kirjoihin”

  • ”On epäreilua kun vaikka menisikin uuden OPSin kurssille, joudun ostamaan kirjan itse.”

 

5. Vaikuttiko opintojen ja materiaalien maksaminen sinuun millään tavalla?

 

Asteikolla 1 (ei mitään vaikutusta) - 5 (erittäin paljon vaikutusta). 

  • 67% vastasi 4 tai 5, eli kokivat tällä olevan isosti vaikutusta

  • 27% vastasi 3, eli kokivat sen vaikuttaneen jonkin verran

  • Ja 6% vastasi 1, eli ei kokeneet ollenkaan vaikuttaneen

 

6. Jos vastasit äskeiseen 3-5 vastaa tähän millä lailla maksaminen vaikutti sinuun. Vaihtoehtoja oli erilaisia, nostan tähän sellaisia mihin moni vastasi:

  • 46% vastasi, että itse maksaa materiaalit ja se on ollut vaikeaa opiskelijan tuloilla / rahatilanteessa

  • 46% vastasi, että vanhemmat maksavat, mutta heillä ei ole paras taloudellinen tilanne, joten kustannukset tuntuvat taskussa

  • 6% vastasi, että maksaminen ei haittaa 

  • 40% vastasi, että kustannus hinnat ovat liian korkeita itselle

  • 40% vastasi, että ei saa opintotukea, joten vaikuttaa

  • 20% vastasi, että saa opintotukea, mutta vaikuttaa silti

  • 40% vastasi, että lukion kustannusten jälkeen itselle jää liian vähän rahaa kulutettavaksi

  • 47% vastasi, että lukio maksut stressaavat paljon itseä

  • 6% vastasi, että on joutuneet ottamaan opintolainaa jo tämän vuoksi

  • 40% vastasi, että on joutuneet käyttämään omia säästöjään lukio kustannuksia varten

  • 40% vastasi, että ei ole voineet säästää kustannuksien vuoksi rahaa kunnolla

Sekä muu osuudessa tuli muutama vastaus myös tähän:

  • ”Ylioppilaskoemaksut saavat minut raivon partaalle. Ymmärrän oppimateriaali kustannukset mutta kokeet jotka määrittelevät tulevaisuudessa mahdollisuutta lähteä jatko-opiskelemaan miksi sen pitäisi maksaa kun vuonna 2005 syntyneet saavat ne 5 koetta ilmaiseksi”

  • -”04:lla ei ole enää vaihtoehtoa myydä vanhoja kirjoja eteenpäin saadakseen edes osan käytetystä rahasta takaisin”

bottom of page